Dla pracodawców

Generacja Z pod lupą
… czyli jak okiełznać nowe pokolenie pracowników?

24 lutego 2017

Socjologowie wciąż jeszcze intensywnie zajmują się generacją Y, a za pierwszą pracą już rozgląda się nowe pokolenie pracowników. Młodsi od Google, niecierpliwi i wychowani na Harrym Potterze.
Pokolenie Z to zupełnie inna generacja niż wszystkie badane do tej pory. Pierwsza dla której Internet i świat nowych technologii był w dzieciństwie czymś równie naturalnym jak plac zabaw. Co wiemy o nowym pokoleniu pracowników? Jak z nimi pracować? Jak ich motywować?

Wyzwanie dla HR-owców

Przedstawiciele generacji Z to osoby urodzone po roku 1995, (choć część badaczy, jako graniczną datę podaje również rok 1990).
Jakie jest pokolenie, które dopiero co wkracza lub wejdzie na rynek pracy? Po pierwsze, są to osoby, które wychowywały się w świecie dobrobytu. Puste półki w sklepach i jedzenie na kartki znają jedynie z opowieści rodziców. Nie zaznali czasów niedostatku, a swoje rozumienie świata budowali na podstawie kultowych bajek Disneya. Konsekwencją tego jest to, że do pracy podchodzą z wygórowanymi ambicjami. Pokolenie Z będzie lub już stanowi niemałe wyzwanie dla rekruterów. Wiele osób zarzuca im zbyt dużą pewność siebie i roszczeniową postawę. Jedno jest pewne – nie przyjmą pierwszej lepszej posady. HR-owcy będą musieli przekonać Zetów, że oferowana praca odpowie na ich potrzeby.
Nowe pokolenie pracowników to osoby, które wychowały się w świecie nowych technologii, rówieśnicy systemu operacyjnego Windows 95. Nigdy nie napisały papierowego życiorysu, nie znają czasów zamieszczania ogłoszeń o pracę w gazetach. W rekrutacjach zwiększy się zatem rola mediów społecznościowych.

Czas na przykład

Wyobraź sobie, że prowadzisz dwa procesy rekrutacyjne dla tej samej firmy. Pierwszy na stanowisko stażysty w dziale marketingu, kolejny to wakat specjalisty ds. marketingu i reklamy. Otrzymujesz dokumenty aplikacyjne, kandydat jest studentem ostatniego roku dziennikarstwa. Spełnia wszystkie kryteria niższego stanowiska, stażysty, jednak jego o aplikacja dotyczy wakatu specjalisty. Zgodnie z tym, co zostało już napisane, pokolenie Z to osoby, które mają tendencję do nazbyt wysokiego oceniania swoich umiejętności i liczą na szybki sukces.

wady

  • Pobieżność – książki i artykuły naukowe przeglądają jak strony internetowe
  • Niecierpliwość
  • Wysokie oczekiwania
  • Brak lojalności

zalety

  • Znajomość nowych technologii
  • Wielozadaniowość
  • Otwartość na inne kultury
  • Łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych
  • Znajomość języków obcych

Jak powinien postąpić w tej sytuacji rekruter? Należy przekonać kandydata do niższego stanowiska. Przyjazna, nieformalna atmosfera i elastyczny czas pracy z pewnością będą stanowiły duży atut. Jeżeli przedstawisz posadę, jako interesującą, zwrócisz uwagę na nowe wyzwania i możliwości awansu z pewnością przekonasz do siebie każdego przedstawiciela pokolenia Z.

Wyzwanie dla pracodawców i managerów
A co kiedy przedstawiciel pokolenia Z zagości już w Twojej firmie? Jakim pracownikiem będzie? Ważną kwestią, która wyróżni Zetów na rynku pracy jest otwartość na nowe kultury i znajomość języków obcych. Nowa generacja pracowników dorastała już w czasach po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. W przeciwieństwie do wcześniejszych pokoleń, wyjazd za granicę nie wiązał się dla nich z luksusem. Posiadają znajomych z całego świata. W dzieciństwie czatowali z Chińczykami, a za czasów studiów uczestniczyli w programie Erasmus. Praca za granicą, częste wyjazdy i kontakt z przedstawicielami innych kultur nie stanowią dla nich problemu. Nowa generacja pracowników będzie także idealnie odnajdowała się w świecie nowych technologii. Są oni szczególnie pożądani w branży IT, idealnie odnajdą się na stanowiskach związanych z grafiką lub marketingiem w sieci. Istnieją także negatywne konsekwencje zanurzenia w wirtualnej rzeczywistości. Nie wszyscy menagerowie są przygotowani na to, by wyjaśniać dwudziestolatkom, że coś, czego nie ma w Internecie, nie tylko istnieje, ale także bywa potrzebne. Pokolenie Z wymaga specyficznych motywatorów w pracy i bezpośredniego podejścia. Koncentrują się na perspektywie rozwojowej, a nie na wynagrodzeniu, to ich wyróżnik. Generacja Z to pokolenie instant – wszystko musi dziać się natychmiast. Żeby zdobyć ich lojalność i zaangażowanie, należy zagwarantować im ciągły rozwój i poczucie, że są ważną częścią zespołu.

czas na przykład

Wróćmy do historii z pierwszej części artykułu. Wyobraź sobie, że zatrudniłeś przytoczonego wcześniej studenta ostatniego roku dziennikarstwa. Od trzech miesięcy pełni on stanowisko stażysty w dziale marketingu. Na początku był bardzo zaangażowany i wywiązywał się ze wszystkich powierzonych mu zadań. Od miesiąca jest jednak mniej skrupulatny, często popełnia błędy, spóźnia się do pracy, a na zebraniach całego zespołu bawi się smartphonem. Jak postąpić w takiej sytuacji? Po pierwsze, należy rozmawiać i nie podejmować pochopnych decyzji. Starszemu pokoleniu telefony komórkowe kojarzą się przede wszystkim z wysyłaniem smsów. Tymczasem bardzo prawdopodobne, że opisany pracownik robi przy jego pomocy notatki lub odczytuje firmowe maile. Nowe pokolenie jest niecierpliwe i głodne szybkiego sukcesu. Żeby zaangażować się w powierzone zadania, musi czerpać z nich przyjemność. Ważne jest, aby w takiej sytuacji zapytać pracownika, jak sobie radzi z przydzielonym zakresem obowiązków, jakie ma oczekiwania. Być może problem stanowią zbyt monotonne lub zbyt łatwe zadania. Dobrym pomysłem będzie zaangażowanie stażysty w działania związane z marketingiem w social mediach. W wirtualnym świecie z pewnością będzie czuł się jak ryba w wodzie.

nic nie jest czarno-biAŁE

Wielu pracodawców do nowej generacji pracowników podchodzi z niechęcią. Ci z nich, którzy będą w stanie wykorzystać tkwiący w nich potencjał wygrają wyścig o najbardziej utalentowane osoby. Czy każdy przedstawiciel pokolenia Z jest taki sam? Choć przeprowadzone przez socjologów badania potwierdzają wiele cech wspólnych dla osób urodzonych po roku 1995, warto pamiętać, że każdy z przedstawicieli nowego pokolenia posiada inny charakter, a wyjątki potwierdzają regułę. Sukces zagwarantuje jedynie indywidualne podejście do każdego pracownika.