Sprzedaj się
… czyli social media jako niedocenione narzędzia w budowaniu marki osobistej
10 marca 2019
W Polsce budowanie marki osobistej (personal branding) to pojęcie, które w świadomości publicznej pojawiło się stosunkowo niedawno. Wciąż najczęściej kojarzy się ze strategią stosowaną przez osoby publiczne – polityków, dziennikarzy, aktorów. Kiedy słyszymy je, przypominają nam się prasowe doniesienia o sztabach PR-owców pracujących nad odpowiednimi, budzącymi zaufanie wizerunkami polityków. W jaki sposób my, przeciętni Kowalscy, pozbawieni możliwości zasięgnięcia rad u specjalistów od wizerunku możemy budować swoją markę własną? Na pomoc przychodzą nam social media. Dziś personal branding to już nie tylko idealnie dobrany krawat i dokładnie zaplanowana gestykulacja osób rozpoznawanych publicznie. Kiedy poruszamy się w przestrzeni Internetu pozostawiamy ślady, które budują nasz obraz, jako osoby i specjalisty. I tylko od nas samych zależy to, w jaki sposób będziemy postrzegani przez innych w sieci.
Po pierwsze autorefleksja
Wyobraź sobie, że szukasz pralki. Do jakiego sklepu się wybierzesz? Na jaki model się zdecydujesz? Zwrócisz uwagę na wygląd czy wyłącznie funkcjonalność? Zdecydujesz się na zakup reklamowanego produktu znanej marki czy zupełnie nieznany model? A teraz wyobraź sobie, że jesteś managerem i poszukujesz doświadczonego pracownika do swojego zespołu? Na co zwrócisz uwagę oceniając poszczególnych kandydatów? Czy już domyślasz się, w jakim kierunku zmierzają te pytania? Choć zabrzmi to brutalnie, praca to towar, Ty jesteś towarem. Musisz umieć się sprzedać. Nieważne, jakie są Twoje kompetencje, ważne jak je zaprezentujesz.
Każdy dobry handlowiec, doskonale zna produkt, który sprzedaje. Dlatego przed przystąpieniem do budowania marki osobistej należy pokusić się o chwilę autorefleksji. Zastanów się nad odpowiedzią na poniższe pytania:
- Jakie są Twoje mocne i słabe strony?
- Czym wyróżniasz się na tle konkurencji?
- Jakie są Twoje cele zawodowe i kiedy chcesz je osiągnąć?
Ważne jest, aby poświęcić temu więcej czasu niż przysłowiowy kwadrans. Żeby mieć naprawdę dobre wyniki sprzedażowe, trzeba sprzedawać naprawdę dobry produkt. Znajdź czynność, która pochłania Ciebie bez reszty, którą daje Tobie satysfakcję, lekkość i przyjemność. Zapytaj innych, jak Ciebie oceniają? Jakiej cechy zazdroszczą Tobie współpracownicy? Co ceni w Tobie twój przełożony? Kiedy pierwszy raz zaczniesz zastanawiać się nad tym, jakie są Twoje mocne strony, bardzo możliwe, że pierwszym, co przejdzie Tobie do głowy będą utarte frazy jak: umiejętność pracy w zespole, kreatywność itd. Nie zadawalaj się tego typu ogólnikami, postaraj się, aby każda cecha była poparta przykładami konkretnych sytuacji.
Daj się znaleźć
Kiedy już wiesz, co chcesz sprzedać, należy przejść do tego jak to sprzedać. Statystyki pokazują, że aż 97% polskich rekruterów wykorzystuje w swojej pracy portale społecznościowe. Od lat pełnisz to samo stanowisko i choć regularnie aplikujesz na pasujące do Ciebie ogłoszenia, nigdy nie udało się Tobie zainteresować rekrutera swoją kandydaturą? Kiedy staniesz się bardziej widoczny w sieci, ilość odpowiedzi od firm zdecydowanie wzrośnie. Założenie swoich profili zawodowych na portalach społecznościowych (takich jak na przykład LinkedIn) jest tym samym, co stworzenie strony internetowej własnej firmy. Czy znasz jakieś dobrze prosperujące przedsiębiorstwo, które nie miałoby swojej strony internetowej? No właśnie. Kiedy już przystąpisz do założenia profilu na portalu społecznościowym, zwróć uwagę, aby wypełnić wszystkie pola kwestionariusza. Niepełne profile, w których brakuje informacji o zakresie obowiązków czy znajomości języków obcych są dla rekrutera zagadką. Pochwal się dodatkowymi umiejętnościami, uzyskanymi certyfikatami i największymi sukcesami.
Ważne jest również odpowiednie zdjęcie. Szczególnie kiedy pełnisz stanowisko managera czy dyrektora wybierz takie, które pokaże Ciebie jako rzetelnego specjalistę. Kiedy wykonujesz bardziej kreatywny zawód jak grafik czy copywriter możesz pozwolić sobie na więcej swobody. Jednak zdjęcia z wakacji, okazały dekolt czy sportowy dres w żadnym wypadku nie będą dobrym rozwiązaniem.
Kwestionariusze, które wypełnia się podczas zakładania profilu w social mediach są przejrzyste i intuicyjne. Warto więc nie ograniczyć się wyłącznie do jednego portalu, a poszukać również takich, które zrzeszają fachowców z konkretnych branż. Jednym z nich jest dedykowana specjalistom z branży IT platforma IT-Leaders.pl.
Szansa dla introwertyka
Co ważne, Personal Branding nie jest tylko dla odważnych i przebojowych osób, którym z łatwością przychodzi mówienie o swoich sukcesach. Jesteś nieśmiałym introwertykiem? Z trudem przychodzi Tobie mówienie o sobie? Profil w social mediach można założyć w zaciszu domowego ogniska, co daje możliwość, aby dokładnie przemyśleć wszystkie stwierdzenia i opisy. Z pewnością jest to dużo łatwiejsze niż znienawidzone przez introwertyków wystąpienia publiczne. Ponadto takie podsumowanie swoich dotychczasowych osiągnięć z pewnością pomoże Tobie lepiej przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej.
Zaangażuj się
Samo założenie profili na portalach społecznościowych to tylko zalążek możliwości, jakie dają Tobie social media. Przed Tobą niezliczone sposobności wypromowania własnej osoby. Jak to zrobić? Znajdź grupy i fora, do których mógłbyś dołączyć. Wybierz takie, które zrzeszają specjalistów pracujących w Twojej branży. Podsyłaj innym ciekawe artykuły, odpowiadaj na pytania mniej doświadczonych specjalistów. Dziel się wiedzą i czerp z doświadczenia innych. Zacznij obserwować (na Twitterze, Instagramie czy LinkedIn) najbardziej znanych specjalistów z Twojej dziedziny. Udzielając się w social mediach nie ograniczaj się do krótkich wypowiedzi, pochwal się ciekawą anegdotą, odszukaj dodatkowe informacje, zabłyśnij powołując się na dane statystyczne. Pisz tak, żeby inspirować innych
Uwaga, Facebook
Facebook osiągnął nieprawdopodobną popularność. Znają już go nawet nasze babcie, a socjologowie opisują, jak duży wpływ ma na nasze społeczeństwo i sposób komunikowania się. Jest to narzędzie, które zdecydowanie bardziej niż ze sferą zawodową, kojarzy się ze spędzaniem czasu wolnego i komunikowaniem ze znajomymi. Ten jak najbardziej słuszny sposób myślenia bywa czasami zwodniczy. Należy zdawać sobie sprawę, że opublikowane tam informacje są powszechnie dostępne dla szerokiego grona odbiorców. Przed publikacją kolejnych zdjęć z wakacji czy przyjęcia urodzinowego, zastanów się, czy chciałbyś, aby tego rodzaju fotografie widział Twój pracodawca. Warto jest poświęcić chwilę, aby zaznaczyć odpowiednie ustawienia prywatności – dzięki temu nieznane Tobie osoby nie będą miały dostępu do osobistych informacji o Tobie.
Weź sprawy w swoje ręce
W dzisiejszym świecie personal branding jest wręcz koniecznością. W coraz większej ilości branż niezwykle istotne stają się nieustanny rozwój i umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji. Zdarza się, że pracownicy latami tkwią na znienawidzonych przez siebie stanowiskach, zajmując się rzeczami, które nie dają im satysfakcji, ponieważ nie potrafią właściwie zaprezentować swoich mocnych stron. Weź sprawy w swoje ręce i mów głośno o swoich zaletach w social mediach.