25 listopada 2025 r. opublikowano projekt ustawy o wzmocnieniu stosowania prawa do jednakowego wynagrodzenia mężczyzn i kobiet za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości. Projekt wdraża do polskiego porządku prawnego Dyrektywę UE 2023/970, której celem jest zwiększenie przejrzystości płac i usprawnienie egzekwowania zasady równego wynagrodzenia za pracę jednakową lub o jednakowej wartości.

Ustawa wprowadza nowe obowiązki dla wszystkich pracodawców, obowiązki sprawozdawcze dla firm zatrudniających co najmniej 100 osób, a także mechanizmy kontroli i sankcje. To jedna z największych zmian w polskich regulacjach dotyczących płac od wielu lat – reforma, która wymaga od firm nie tylko dostosowania formalnego, lecz także uporządkowania systemów wynagradzania, dokumentacji, procesów i praktyk decyzyjnych.

1. Cel i zakres projektu ustawy

Z uzasadnienia projektu wynika, że jego głównym celem jest:

  • wzmocnienie w praktyce zasady jednakowego wynagrodzenia kobiet i mężczyzn za jednakową pracę lub pracę o jednakowej wartości,
  • zwiększenie przejrzystości wynagrodzeń,
  • stworzenie mechanizmów, które pozwolą pracownikom realnie dochodzić roszczeń w przypadku dyskryminacji płacowej,
  • nałożenie nowych obowiązków na pracodawców, ale także na organ ds. równości, organ monitorujący oraz Państwową Inspekcję Pracy.

Projekt obejmuje wszystkich pracodawców (także sektor publiczny), przy czym część obowiązków – np. raportowanie luki płacowej – jest zarezerwowana dla firm zatrudniających co najmniej 100 pracowników.

2. Struktury wynagrodzeń i wartościowanie pracy

Kluczowy element projektu to obowiązek posiadania struktury wynagrodzeń, opartej na ocenie wartości pracy. Projekt przewiduje:

  • zobowiązanie wszystkich pracodawców do posiadania struktur wynagrodzeń, które umożliwiają analizę, czy pracownicy znajdują się w porównywalnej sytuacji,
  • wprowadzenie 4 kryteriów oceny wartości pracy:
    • umiejętności,
    • wysiłek,
    • odpowiedzialność,
    • warunki pracy,
  • możliwość stosowania dodatkowych kryteriów lub podkryteriów – pod warunkiem, że są one:
    • obiektywne,
    • neutralne pod względem płci,
    • wykluczają dyskryminację bezpośrednią i pośrednią.

W praktyce oznacza to, że każdy pracodawca będzie musiał mieć spójny, udokumentowany sposób oceny stanowisk i powiązania tej oceny z poziomami wynagrodzeń.

3. Kryteria ustalania wynagrodzeń i podwyżek

Projekt wymaga, aby pracodawcy:

  • określili kryteria ustalania wynagrodzeń, poziomów wynagrodzeń i wzrostów wynagrodzeń,
  • stosowali te kryteria w sposób:
    • obiektywny,
    • neutralny pod względem płci,
    • wykluczający dyskryminację.

Zgodnie z art. 7 projektu ustawy, pracodawca ma też obowiązek:

  • zapewnić pracownikom łatwy dostęp do kryteriów ustalania wynagrodzeń, poziomów wynagrodzeń i wzrostów wynagrodzeń,
  • przy czym pracodawcy zatrudniający poniżej 50 pracowników udostępniają informacje o kryteriach wzrostu wynagrodzeń na wniosek pracownika.

4. Prawo pracowników do informacji

Projekt przyznaje pracownikom bardzo konkretne uprawnienia informacyjne. Zgodnie z art. 8 projektu ustawy pracownik będzie mógł żądać od pracodawcy:

  • informacji o swoim poziomie wynagrodzenia,
  • informacji o średnich poziomach wynagrodzenia, w podziale na płeć,
    • w odniesieniu do kategorii pracowników wykonujących jednakową pracę jak on lub pracę o jednakowej wartości.

Ponadto, art. 10 projektu ustawy przewiduje zobowiązanie pracodawców do przekazywania poniższych informacji pracownikom oraz w określonym zakresie także osobom ubiegającym się o zatrudnienie :

  • początkową wysokość wynagrodzenia lub jego przedział,
  • kryteria ustalania wynagrodzeń, poziomów wynagrodzeń i wzrostów wynagrodzeń,
  • indywidualny poziom wynagrodzenia pracownika,
  • średnie poziomy wynagrodzenia (z podziałem na płeć) w odniesieniu do kategorii pracowników wykonujących jednakową pracę lub pracę o jednakowej wartości.

Ustawa nakłada też wymóg, aby informacje te były przekazywane w sposób przystępny dla osób z niepełnosprawnościami, w szczególności w formie dostępnej cyfrowo – w standardzie wynikającym z ustawy o dostępności cyfrowej.

UWAGA: projekt mówi o „przekazywaniu informacji”, a NIE o tym, że musi to być konkretnie w ogłoszeniu o pracę – w tym zakresie konkretne przepisy wchodzą w życie już 24.12.205 – opisaliśmy je tu: Nowe obowiązki rekrutacyjne od 24 grudnia 2025

5. Obowiązek sprawozdawczy

Projekt wprowadza obowiązek raportowania luki płacowej dla pracodawców zatrudniających co najmniej 100 pracowników. Sprawozdanie ma zawierać 7 rodzajów informacji, w tym o:

  • luce płacowej ze względu na płeć,
  • luce płacowej ze względu na płeć w formie składników uzupełniających lub zmiennych,
  • medianie luki płacowej ze względu na płeć
  • medianie luki płacowej ze względu na płeć w formie składników uzupełniających lub zmiennych,
  • odsetku pracowników płci żeńskiej i męskiej otrzymujących składniki uzupełniające lub zmienne,
  • odsetku pracowników płci żeńskiej i męskiej w każdym przedziale (kwartylu) wynagrodzenia,
  • luce płacowej ze względu na płeć w podziale na kategorie pracowników – według zwykłej podstawowej płacy godzinowej lub miesięcznej oraz składników uzupełniających lub zmiennych. .

Częstotliwość raportowania zależy od wielkości pracodawcy:

  • co 3 lata – przy zatrudnieniu co najmniej 100 pracowników,
  • co roku – przy zatrudnieniu co najmniej 250 pracowników.

Sprawozdania dotyczą poprzedniego roku kalendarzowego i mają być przekazywane do organu monitorującego przy użyciu narzędzia IT dostarczonego przez Prezesa GUS. Większość danych będzie przez ten organ publikowana za wyjątkiem luki płacowej w podziale na kategorie pracowników. `Te informacje nie będą publiczne, ale muszą zostać przekazane wszystkim pracownikom i ich przedstawicielom – proaktywnie, bez czekania na wniosek.

6. Prawo do wyjaśnień i obowiązek działań naprawczych

Projekt przyznaje również uprawnienie do żądania dodatkowych wyjaśnień dotyczących danych ze sprawozdania z luki płacowej:

  • pracownikom,
  • przedstawicielom pracowników,
  • Państwowej Inspekcji Pracy,
  • organowi ds. równości.

Pracodawca ma obowiązek udzielić uzasadnionej odpowiedzi w terminie 14 dni. Jeżeli wyjaśnienia nie uzasadniają różnic w wynagrodzeniach ze względu na płeć, pracodawca jest zobowiązany zaradzić tym różnicom, we współpracy z przedstawicielami pracowników, PIP lub organem ds. równości.

7. Wspólna ocena wynagrodzeń – kiedy jest obowiązkowa

Projekt przewiduje mechanizm wspólnej oceny wynagrodzeń (w praktyce – audyt płacowy), który dotyczy pracodawców zatrudniających co najmniej 100 pracowników. Taka ocena będzie obowiązkowa, gdy łącznie zostaną spełnione trzy warunki.

  1. Sprawozdanie z luki płacowej wykazuje w którejkolwiek kategorii pracowników lukę płacową co najmniej 5%,
  2. Pracodawca nie uzasadnił tej luki obiektywnymi, neutralnymi pod względem płci kryteriami,
  3. Pracodawca nie zaradził tej luce w ciągu 6 miesięcy od dnia przekazania sprawozdania.

Wspólna ocena wynagrodzeń jest przeprowadzana:

  • w konsultacji z zakładową organizacją związkową (jeżeli działa),
  • lub – przy braku związków – z przedstawicielami pracowników.

Zakres wspólnej oceny obejmuje m.in.:

  • analizę odsetka kobiet i mężczyzn w każdej kategorii,
  • średnie poziomy wynagrodzeń oraz składników zmiennych dla kobiet i mężczyzn,
  • identyfikację różnic w wynagrodzeniach,
  • analizę przyczyn tych różnic,
  • odsetek pracowników, którzy skorzystali z poprawy wynagrodzenia po powrocie z określonych urlopów,
  • określenie środków zaradczych,
  • ocenę skuteczności wcześniej wdrożonych działań.

Pracodawca ma obowiązek wdrożyć środki wynikające ze wspólnej oceny – ponownie w konsultacji ze stroną pracowniczą.

8. Sankcje – katalog wykroczeń i wysokość kar

Projekt przewiduje kary grzywny od 2 000 zł do 60 000 zł za naruszenie określonych obowiązków. Wykroczeniem będzie m.in., jeżeli pracodawca (lub osoba działająca w jego imieniu):

  • nie oceni wartości poszczególnych stanowisk pracy lub rodzaju pracy,
  • nie zapewni pracownikowi dostępu do informacji o kryteriach,
  • nie udostępni pracownikowi na wniosek informacji,
  • nie udzieli pracownikowi informacji,
  • nie sporządzi sprawozdania z luki płacowej,
  • nie przekaże informacji przewidzianych w projekcie ustawy,
  • nie przeprowadzi wspólnej oceny wynagrodzeń,
  • nie zastosuje środków zaradczych,
  • umieści w umowie o pracę postanowienia zakazujące ujawnienia przez pracowników wysokości wynagrodzenia.

Kary mają mieć charakter zarówno proporcjonalny, jak i odstraszający (art. 45 projektu).

9. Nowe role: organ ds. równości, organ monitorujący, Państwowa Inspekcja Pracy

Projekt bardzo precyzyjnie opisuje zadania trzech kluczowych podmiotów:

Organ ds. równości

Do jego zadań należeć będzie m.in.:

  • występowanie w imieniu pracownika do pracodawcy o informacje o indywidualnym wynagrodzeniu i średnich wynagrodzeniach (z podziałem na płeć) w danej kategorii,
  • występowanie o dane dotyczące luki płacowej w podziale na kategorie pracowników (także za poprzednie 4 lata),
  • żądanie dodatkowych wyjaśnień dotyczących sprawozdania z luki płacowej,
  • współpraca z pracodawcą przy działaniach naprawczych,
  • udział we wdrażaniu środków wynikających ze wspólnej oceny wynagrodzeń (na wniosek),
  • przekazywanie danych o skargach do organu monitorującego.

Organ monitorujący

Do jego zadań należeć będzie m.in.:

  • analiza przyczyn luki płacowej i projektowanie narzędzi do oceny nierówności w wynagrodzeniach,
  • udostępnianie pracodawcom narzędzia IT do raportowania luki płacowej,
  • gromadzenie informacji ze wspólnych ocen wynagrodzeń,
  • zbieranie i agregowanie danych o skargach i roszczeniach,
  • podnoszenie świadomości w zakresie zasady równego traktowania i prawa do przejrzystości wynagrodzeń,
  • przekazywanie danych do Komisji Europejskiej,
  • publikowanie informacji określonych w projekcie ustawy.

Państwowa Inspekcja Pracy (PIP)

Do zadań PIP należeć będzie m.in.:

  • szkolenie pracodawców zatrudniających mniej niż 250 pracowników oraz związków zawodowych w zakresie stosowania nowej ustawy,
  • wytaczanie powództw (za zgodą pracownika lub osoby ubiegającej się o zatrudnienie) w sprawach dotyczących naruszenia prawa do jednakowego wynagrodzenia,
  • żądanie od pracodawców informacji stanowiących element sprawozdania z luki płacowej,
  • współpraca z pracodawcą przy działaniach naprawczych,
  • udział we wdrażaniu środków wynikających ze wspólnej oceny wynagrodzeń,
  • przekazywanie danych o skargach do organu monitorującego.

10. Co to oznacza w praktyce dla pracodawców?

Na gruncie samego projektu (bez dopisywania niczego „z głowy”) można powiedzieć, że pracodawca będzie musiał:

  • oprzeć politykę płacową na udokumentowanym wartościowaniu pracy (4 kryteria: umiejętności, wysiłek, odpowiedzialność, warunki pracy),
  • przygotować i utrzymywać strukturę wynagrodzeń, która pozwala porównać sytuację pracowników,
  • zdefiniować i ujawnić kryteria płacowe i kryteria podwyżek,
  • liczyć się z nową rzeczywistością wniosków o informację (pracownicy, organ ds. równości, PIP),
  • powyżej 100 pracowników – regularnie raportować lukę płacową,
  • przy spełnieniu przesłanek – przeprowadzać wspólną ocenę wynagrodzeń i wdrażać środki zaradcze,
  • uwzględnić ryzyko grzywien przy braku realizacji obowiązków.

Nowy projekt to nie jest kosmetyczna zmiana dotychczasowych przepisów. To reforma, która wymaga gruntownej przebudowy polityki wynagradzania w sposób, który będzie transparentny, obiektywny i audytowalny.

Jeśli jesteś zainteresowany poznaniem naszej metody wartościowania analityczno-punktowego w pełni dostosowanej do nowych wymogów Dyrektywy UE 2023/970 i polskiego projektu ustawy – zapraszamy do kontaktu:

biuro@talentsolution.pl